Hoe overleef ik irl?

Als kind zijnde verslond ik boeken bij de vleet. Het liefst een boek per dag. Tegenwoordig kom ik niet verder dan het lezen van tijdschriften, ondanks dat er nog een aantal boeken op mijn ‘to read’ lijstje staan. Ik heb veel mooie boeken gelezen, variërend van kinderboeken tot aan klassieke toneelstukken en hedendaagse literatuur. Één van de boeken die enige indruk op mij hebben achtergelaten, is ‘Zomaar Familie’ (Random Family) van Adrian Nicole LeBlanc, uitgegeven door de Arbeiderspers in 2004. Naar mijn mening een meeslepende documentaire in boekvorm, waaruit duidelijk wordt dat je familie niet kiest, maar toch echt krijgt. Een realistisch antwoord op hoe overleef ik in real life.

“Journaliste en wetenschapper LeBlanc bracht het dagelijks leven in kaart van de arme Latijns-Amerikaanse gettobevolking in de New Yorkse Bronx, die hun eigen normen, waarden en wetten hebben. Dat deed zij door gedurende tien jaar op de voet het leven te volgen van – en gedeeltelijk samen te leven met – twee jonge Latijns-Amerikaanse vrouwen en hun families: Jessica vanaf haar zestiende, haar vriendin Coco vanaf haar veertiende jaar.

De meisjes, zelf opgegroeid in ‘random families’ (netwerk van (stief)ouders, grootouders, (schoon)familie, gangleden etc.) krijgen – net als hun moeders – al heel jong kinderen, van meer mannen die zich bezighouden met drugshandel of andere criminele activiteiten. De meisjes doen hun best, maar zijn ongeschoold, wonen in krotten, zijn dakloos, en zitten soms in de gevangenis; hun kinderen wacht een zelfde toekomst.”

(Biblion recensie)

Het literair sociaal document over families, armoede, racisme, misdaad en volwassen worden aan de onderkant van de Amerikaanse samenleving, is door critici bejubeld. Het leest als een meeslepende roman en is 1 van de New York Times’ beste boeken van 2003. Genomineerd voor de Lettre Ulysses Award, een internationale jaarlijkse prijs voor de beste literaire reportage.

Ook interessant:

Comments
3 Responses to “Hoe overleef ik irl?”
  1. Sandra schreef:

    Wat ben ik dankbaar dat ik in het juiste gezin ben geboren. Het was niet altijd perfect maar zo veel beter dan wat er in die recensie staat. Sjeetje. Ik heb geen kinderen, weet ook niet wanneer ik ze krijg maar zo zie je maar weer dat een goede basis en liefdevolle basis zo erg belangrijk is.

Trackbacks
Check out what others are saying...


Geef een reactie

  • Blog Stats

    • 70,248 hits
  • © 2010 | 2011 Macblogster

