Mijn homemade North Sea Jazz

Stel dat ik kon beslissen wie er op NSJ staat, dan zou ik zeker een 3 dagen kaart kopen. Waarheid is dat ik dit jaar thuis blijf, net als vorig jaar overigens. Niet omdat ik de artiesten niet geweldig vind, maar tegenwoordig volg ik het liever op tv zodat ik veel meer artiesten van dichtbij kan zien. Uiteraard ga ik wel naar het extra concert van Prince op zondag 10 juli. Maar goed, wat als ik kon beslissen wie er  zou mogen staan, wie zou ik onder andere kiezen?

James Blake

Bekend bij het grote publiek dankzij “limit to your love,” en “Wilhelm Scream” is waarschijnlijk net zo’n vreemde eend in de bijt als Snoop die dit jaar voor de 2e keer op NSJ staat, desonanks is James zeker de moeite waard om eens live te bezichtigen. Deze ietwat schuwige jongeman, in bezit van een top stem, steengoede drummer en gitarist, doet mij ergens denken aan de psychedelische Prince. Mooi zo, want die staat ook op NSJ, dus dat maakt mr. Blake in 1 klap NSJ materiaal. Ik heb genoten van zijn optreden tijdens Motel Mozaïque in april 2011. Regelmatige kippenvel momenten en INDRUKWEKKEND, al was het maar vanwege de bass die ons letterlijk wegblies.

Nina Simone

Een bijzondere vrouw en 1 van de bekendere jazz muzikanten. Helaas leeft ze niet meer, maar ooit was zij actief lid van de burgerrechtenbeweging en zelfs woonzaam in Nederland van 1988 t/m 1992. Als klassiek geschoolde pianiste verweefde zij vaak flarden van Bach en Choppard door haar muziek. Zeg je Jazz, dan zeg Nina. Bekend bij het grote publiek door my baby just cares for me en Sinnerman, later geremixt door Felix da Housecat.

Amy Winehouse

Heeft weinig introductie nodig. Mevrouw Wijnfles was al eens eerder een hoofdact op NSJ in 2007, echter ze kwam niet opdagen waardoor Candy Dulfer en Marcus Miller het podium beklommen voor een jamsessie. Met het oog op de kosten van een kaartje, grote schande, maar toch verdient de muzikale mompelaar een nieuwe kans. Niet?

Ledisi

Ik wou dat deze vrouw mij dagelijks wekt met haar formidabele stem. Geen wekker, maar Ledisi. Toch maar geen goed idee, ten 1e zou ik flauwvallen, ten 2e zou ik dagelijks te laat komen. Een groot zangvoorbeeld, omschreven als een veelzijdige zangeres die kan “shouten als Chaka, scatten als Ella en opera doet als Callas. En van alles er tussenin”, aldus cultuurpodium.nl.

Jamiroquai

Ooit begonnen als accid jazz band, tegenwoordig meer into funk en disco. Maakt niet uit, je afkomst verloochen je immers nooit, daarom mogen ze van mij op NSJ staan. De organisatie was het ermee eens aangezien de band in 2006 op het festival stond.

Brand New Heavies

Accid jazz en funkgroep, stond in 2000 op NSJ. Of ze tegenwoordig nog touren is mij onbekend. Het enige dat ik weet is dat N’dea Davenport wederom Siedah Garrett (zong met Michael Jackson “I just can’t stop loving you“) heeft vervangen in 2006, nadat zij 1995 solo besloot te gaan. Zie hieronder Midnight at the Oasis. Zowel het orgineel als de versie van de Brand New Heavies, zijn een favoriet in huize Macblogster. Let overigens niet op de camel op het hoofd van de zangeres…..

Paul Anka

Last but not least, stond in 2007 op North Sea Jazz met z’n Orchestra. Terecht. Deze oude rot kan niet in het rijtje ontbreken, vooral niet als je onder andere Nirvana’s Teen Spirit & Oasis’ Wonderwall op eigen wijze zingt. Lekker sfeervol. Waar is mijn whiskey?


Oké, de artiesten zijn geen pure jazz artiesten, maar meer een soort van cross-over in het kwadraat. Sinds een aantal jaren is er een discussie gaande over dat NSJ nog weinig met Jazz heeft te maken. De artiesten neigen eerder richting Rhythm & Blues en Neo Soul. Is dit zo erg, wat vind jij? En als jij de keuze had, wie zou jij het liefst op NSJ zien?

Ook interessant:


Geef een reactie

  • Blog Stats

    • 70,245 hits
  • © 2010 | 2011 Macblogster

