Positieve discriminatie, een voordeel?

Positieve discriminatie? “Who cares?” of “is het weer zo ver…?”, zullen velen denken. Tja, het is ook een vermoeiende discussie. Eentje die ik tot voor kort ook niet wilde voeren tot ik opeens zelf het lijdende voorwerp werd.

Fris uit school begaf ik mij op de banenmarkt, die er voor mij als hoogopgeleide rooskleurig uit zag. Vol goede moed plaatste ik mijn cv op een vacaturebank op het Internet. De besteedde 30 minuten wierpen niet echt hun vruchten af, maar geduldig wachtte ik af.

Op een dag ging plotseling mijn mobieltje over, op een tijdstip waarop al mijn werkende vrienden nooit bellen. Het moest dus wel een gretige werkgever zijn die niet om mijn fantastische kwaliteiten heen kon. Ik had gelijk, het was raak. Ik mocht op gesprek bij een internationale non-profit organisatie. Oh, wat was ik blij! Natuurlijk mocht ik er aan de slag. Ik had immers een geweldig cv. Maanden later kwam ik achter de bittere waarheid…..

Tijdens de lunch kwam mijn nieuwe praatgrage collega met de mededeling: “Jij bent toch alleen aangenomen omdat je allochtoon bent! Ach meid, dat weet iedereen. D’r is nog bijna ruzie geweest in het team omdat we het allemaal eerst nog moesten zien. Kan je je voorstellen: een jonge allochtoon in het team! Vincent was zelfs tegen! “Nooit genoeg ervaring en kan ze wel normaal Nederlands spreken en schrijven??”, zei die. En ook nog een alleenstaande moeder? Niet doen jongens, da’s vragen om problemen.” Nee, hij vond het niks. Niet tegen hem zeggen hoor, ik vind het namelijk best een leuke gozer. Hé, dat was een lekker broodje, vond je niet? Ga je mee, we moeten weer hoor!”

Ontgoocheling. Puur en alleen een testcase! Het was hun allochtone doelgroep, waar ze elke dag mee te maken hadden, waardoor ze besloten mij aan te nemen. Ik kon nog wel eens van pas komen…..

Internationaal geschoold verdorie! Afgestudeerd in het buitenland met goede cijfers én tussen de boeken door nog een kind gekregen: het telde allemaal niet mee. Ik was geschokt. Zwaar teleurgesteld. Waarom? Omdat het ronduit beledigend was! Uiteraard speelde mijn ego ook mee. Niet zo vreemd, de meeste mensen die ik ken worden liever beoordeeld op hun vaardigheden dan op hun uiterlijk. Allemaal, blank en gekleurd!

Uiteindelijk lukte het mij om me erover heen te zetten. Al was ik wel een illusie armer. Uiterlijk onbelangrijk? My ass. Maar eerlijk is eerlijk, ik kreeg een gouden kans. Dankzij deze ‘positieve discriminatie’-actie kwam ik in een functie terecht die anders geheid aan mijn neus voorbij zou zijn gegaan. Bovendien heb ik mijn voormalige werkgever laten zien dat ik een waardevolle aanwinst was.Yeah, I told’ em. Dus mensen, bedankt voor de opslag. Bedankt voor het kunnen aanvullen van mijn cv….

 

Ook interesant:
Comments
5 Responses to “Positieve discriminatie, een voordeel?”
  1. Flaviena schreef:

    Wat een verhaal… ! En mooie quote erbij trouwens, ‘Whatever you are, be a good one!’ Thats right!

  2. JessieBeau schreef:

    Wat vreselijk dat het hele bedrijf hier ook echt van op de hoogte was. Maar zo zie je maar weer wie het laatst lacht! Heel leuk geschreven stuk trouwens!

  3. LindaB schreef:

    Dankzij de ‘positieve discrmininatie’ heb je indd wel een mooie kans gekregen. Alleen jammer dat het gehele team zich ermee bemoeit en jij het even tussen neus en lippen door krijgt te horen tijdens de lunch. Kan mij voorstellen dat je dan echt even niet weet hoe of wat.
    En goed van je dat ze hebt laten zien dat je veel meer bent dan alleen een ‘project’

    • MacBlogster schreef:

      Nou, dat bezorgde idd een egodeuk. Tijdens mijn sollicitatieprocedure was hier ook geen melding van gemaakt. Maar goed, hoe je het draait of keert, ik heb gelukkig laten zien dat ik een goede aanwinst was & ze mij liever niet hadden zien vertrekken uit eigen beweging.
      Bedankt voor je reactie!

Geef een reactie

  • Blog Stats

    • 70,248 hits
  • © 2010 | 2011 Macblogster

