Maak je eigen Deep hair treatment van olijfolie & lavendel

Basic hair boost

Het is algemeen bekend dat olijfolie postieve eigenschappen bezit. Het is cholesterolverlagend en bevat anti-oxidanten die onze cellen beschermen tegen veroudering en ziektekiemen. Om deze red enen wordt olijfolie steeds meer toegepast in de Nederlandse keuken én toegevoegd aan verschillende beauty producten. Kortom olijfolie is goed voor huid & haar.

Ik ben gek op olijfolie. Niet alleen in de pan, maar ook als beauty product. Jarenlang heb ik  huis-tuin-en-keuken olijfolie gebruikt als vitamine haarbehandeling, omdat ik last had van kurkdroog haar. Het gevolg van  chemische haarbehandelingen als haarverf en – straight (het chemisch stijlen van krullend haar). Dankzij het gebruik van olijfolie werd mijn haar weer zacht en glanzend.

Het onderstaande homemade recept is snel en simpel te bereiden. Pluspunt is dat je er wonderen mee kunt verrichten, zonder al te veel moeite. Het geeft je haar een boost, vooral in dit winterse weer waarin je haar sowieso sneller droog wordt dankzij de verwarming die overuren draait.

Ingredienten

* 1/4 beker extra-virgin olijfolie

* 20 druppels etherische lavendelolie (voorkomt haarroos & geneest de beschadigde hoofdhuid)

Stap 1

Olijfolie

Meng de ingrediënten in een kom en roer het goed door. Indien je er behoefte aan hebt, kun je het verwarmen voordat je het aanbrengt op je haar. Dit is echter geen must. Het is ook geen must om de lavendelolie toe te voegen. Ik heb het meestal wel toegevoegd omdat het de geur van de olijfolie verbloemt. Daarnaast heeft lavendelolie ook nog eens een ontspannende werking

Stap 2

Breng het mengsel aan op schoon haar. Dit kan zowel nat of droog haar zijn. Bedek je hele haar met het oliemengsel en doe vervolgens een plastic douchemuts op.

Stap 3

Ga daarna 30 tot  60 minuten onder een droogkap of doe een warme vochtige handdoek om je hoofd heen. De warmte zorgt ervoor dat de olie door je haar dringt en het lekker zacht wordt.

Stap 4

Spoel het oliemengsel uit je haar met lauwwarm water. Style vervolgens je haar zoals gewoonlijk. Als je last hebt van kurkdroog haar, kun je het oliemengsel het erin laten. Als je van nature stijl of geen kurkdroog haar hebt, advisseer ik je om dit niet te doen en het eruit te spoelen.

(bron: Organic Body Care Recipes, Stephanie Tourles)

Ook interessant:

 
 
Comments
8 Responses to “Maak je eigen Deep hair treatment van olijfolie & lavendel”
  1. Lisa schreef:

    Ik heb krullend haar en af en toe is het wel eens droog, dus ik ga het eens een keer proberen.

  2. Linda Loover schreef:

    Dit ga ik proberen bedankt!!!!

  3. Claudette schreef:

    Ga je nog meer haarrecepten plaatsen? Dit is erg basis, wel goed, maar ik zie liever nog meer recepten. Ik heb droog krullend haar en de meeste producten zijn duur en moet ik online kopen. Ik gebruik nu miss Jessies maar ik wil graag over stappen. Dus met productrecensies maak je me ook blij 🙂

    • macblogster schreef:

      Hoi Claudette, dit is wel de bedoeling. Hou de website in de gaten. Voel je trouwens vrij om de producten die je zelf gebruikt te recenseren. Je zult hier andere ‘curly heads’ een plezier mee doen.

  4. Lina schreef:

    Word je haar dan niet vettig? En heb je nog meer verschillende recepten, ook voor gewoon stijl Europees haar?

    • macblogster schreef:

      Beste Lina, de recepten zijn ook zeker bruikbaar voor stijl Europees haar. Het verschil zit in de manier hoe je het oliemengsel uit je haren spoelt.
      Als je geen last hebt van droog haar, zul je het eruit moeten wassen met Shampoo. Als je stijl en droger haar hebt, kun je het enkel met warm water uitspoelen.
      Als je droge krullen hebt, kun je het ook met lauw water uitspoelen. Er blijft dan nog een beetje van het oliemengsel achter. Als je dit te vettig vindt, kun je het uitspoelen met een conditioner in plaats van shampoo. Shampoo heeft namelijk de neiging om je haren uit te drogen, terwijl conditioner een stuk milder is.

    • Femmetje schreef:

      Lina heb je het al geprobeerd?

      • Lina schreef:

        Ja 2x, 1e x had ik te veel olie gebruikt, toch was me haar wel zacht. De 2e x gebruikte ik minder olie en dat was perfect.Ik heb shampoo gebruikt daarna en haar gefohnt. Ga dit vaker doen, want me haar werd echt zo zacht!

Plaats een reactie

  • Blog Stats

    • 79.163 hits
  • © 2010 | 2011 Macblogster